Historicky první utkání AEK Larnaca – TJ Přeštice na Kypru

Letošní zimní soustředění malých fotbalistů ze starší přípravky proběhlo ve slunném Středomoří na ostrově Kypr s koupáním a tréninkem na plážovém písku i na zelené trávě.

Myšlenka zimního soustředění v teplejších končinách vznikla již před několika lety a na začátku letošní sezóny jsme ji oživili. Většina rodičů se tvářila nadšeně, tak jsme se pustili pomalu do realizace. Původně měla být cílem Katánie na Sicílii v Itálii. Ale přes intenzivní snahu se nám nepodařilo domluvit žádné utkání a cena letenek pomalu vystoupala na nezajímavé částky. Objevila se však možnost posunout se ještě trochu dál až na ostrov Kypr.  Základem úspěchu byl telefonický kontakt s manažerem mládeže slavného kyperského klubu AEK Larnaca, kterému se zalíbila myšlenka vzájemného utkání. Navíc navrhnul i utkání s mládežnickou akademií v Ayia Napa. Pak již zbývalo jen zajištění letenek, ubytování, pojištění, pronájmu aut, a třeba také formuláře MZV se souhlasem rodičů s vycestováním dětí.

V úterý 14. března 2023 večer jsme dva trenéři a jedenáct dětí s baťůžky v doprovodu rodičů vyrazili na letiště v Praze, proběhlo společné foto, rozloučení a odchod směrem ke kontrolám s cestovními doklady i zavazadly. A protože k soustředěním patří i podpora samostatnosti, každý měl ke svému pasu či občance i letenku v mobilu a všemi nástrahami letiště si zkusily děti projít samy, samozřejmě pod naším dohledem. Na letištní ploše opět následovalo společné foto před letadlem, a pak už jsme vyletěli směr Larnaka, kde jsme nasedli do dvou pronajatých aut a v levém pruhu (pozůstatek britské koloniální éry) vyjeli do 60 km vzdáleného Protarasu v jihovýchodní části ostrova, kde nás čekalo ubytování v krásné vile s bazénem, grilem, 6 ložnicemi, několika koupelnami a pěkně vybavenou kuchyní.

Ihned ve středu jsme běželi okolo stromů obsypaných citróny a pomeranči k moři, koupali se a potrénovali na pláži fotbal i fyzičku. Druhý den nás již čekalo utkání v Larnace. Proto jsme řádně potrénovali na krásně zeleném travnatém hřišti na útesu nad mořem v nedalekém městečku Ayia Napa. Nikomu nevadil ani sklon směrem k vodě a časté závodění s míčem, aby nespadl dolů do vln. Trénink mezi palmami v příjemných 20 stupních (ve stínu) byl přesně tím, o čem jsme na podzim snili. K večeru jsme nasedli do našich aut a vyjeli na přátelský zápas s dětmi z klubu AEK Larnaca. Přivítali nás stejně staří kluci v kanárkových žlutozelených dresech, trenér a manažer mládeže. Dohodli jsme se, že budeme hrát jejich systémem 7 na 7 na půlce hřiště. Pro naše děti zvyklé na 6 na 6 a menší a hlavně užší hřiště to bylo sice nové, ale proč to nezkusit? Sice jsme podlehli 1:9, ale nasazením a bojovností jsme v žádném případě nezaostávali. Po utkání si někteří hráči spontánně po vzoru dospělých fotbalistů vyměnili dresy a najednou padala i jazyková bariéra a ruce, nohy a trocha angličtiny dělaly divy.

« z 5 »

Následující den byl opět ve znamení tréninku na travnatém hřišti. Odpoledne jsme se pak vydali na zápas do Ayia Napy do tamní fotbalové akademie, ve které trénuje 280 dětí. V obrovském areálu čítajícím 18 hřišť nás přivítal tamní manažer. Sehráli jsme poměrně vyrovnané utkání, ale domácí tým nás porazil 6:2, následně si děti s nadšením zastřílely i penalty.

V sobotu jsme původně chtěli ještě sehrát zápas s fotbalisty Anorthosis Famagusta (zde hrál bývalý Viktorián Jan Rezek, který nám zajistil kontakt), ale jejich zápasové vytížení o víkendu nám to už neumožnilo, a tak zbyl čas ještě na poslední koupání v bazénu, nákup suvenýrů a docela dlouhý výběh na vzdálenější ale moc pěknou pláž. I když už pršelo, otrlejší děti ještě vlezly do vody, ostatní aspoň  stavěly hrady v písku. Trenér Michal mezitím dojel do Larnacy pro šály, přívěšky apod., abychom měli všichni památku na první utkání AEK Larnaca – TJ Přeštice v historii. Brzy ráno v neděli jsme náš už oblíbený Kypr opustili a vrátili se domů.

Kyperské městečko Protaras bylo skvělou volbou. I když není v březnu ještě sezóna a spousta obchůdků je zavřena, měli jsme v krátké pěší i dojezdové vzdálenosti dostatek obchodů včetně supermarketu, díky kterému jsme zvládali bez problémů připravovat dětem snídaně, obědy i večerní grilovačky.

Na našem trochu netradičním soustředění byly děti správnou partou, vše si užily a my trenéři určitě nelitujeme trochu více vynaložených sil pro jeho uspořádání. Odměnou je pro nás nadšení dětí, které mají skvělý sportovní i cestovatelský zážitek i jejich rodičů, kteří nás po celou dobu příprav i v průběhu akce podporovali a my jim za to moc děkujeme.

A na závěr vám můžeme prozradit, že máme příslib, že by na oplátku přijely děti AEK Larnaca si zahrát zase k nám…